Odla för en bättre framtid!

Av: Sofia Asthamn

Hur finner man då kraften att gå vidare när man insett klimatkrisens djup och allvar? För mig är det allra viktigaste konkreta handlingar som gör att jag kan känna att jag åtminstone gör allt jag kan. En sådan sak som ger kraft på flera sätt är att odla. I detta ämne finns en uppsjö böcker och vi har inspirerats av flera. Jag tänkte här tipsa om min absoluta favorit; boken Runåbergs fröer av Johnny Andreasson. 

Runåbergs fröer är, som namnet antyder, huvudsakligen ett företag som producerar och säljer fröer. Min man och jag köper i stort sett allt vårt utsäde från dem. De har en helt ekologisk produktion och ett stort utbud av kulturarvssorter. Men boken är mycket mer än en frökatalog. En sak är dess mycket eleganta design. Illustrationerna är svartvita foton och teckningar av grönsaker, fröställningar och växter. Den inleds med texter om kulturväxternas historia, biologisk mångfald, groning och sådd, jord och gödsel. Här finns också tips på hur man kan använda t ex nässlor, vallört eller åkerfräken för att göra näringsrika vätskor att vattna med. Andra blandningar kan skydda mot skadedjur och sjukdomar. Där står också en del om hur man kan tänka när man planterar olika växter tillsammans så att de gynnar varandra. Trots att företaget säljer fröer finns här även beskrivet hur man själv på bästa sätt kan skörda och förvara fröer från sina grödor. 

Därefter följer ett stort antal beskrivningar av grönsaker och blommor. Runåbergs har lång erfarenhet av att odla. Ofta finns både en historik, en målande beskrivning och tips på hur man bäst odlar och tar fröer från dessa. Här blir man sugen på grönsaker man aldrig smakat, inser att det finns många olika sorter av något så vanligt som morötter och får en längtan att sätta händerna i jorden. Det är kanske inte en bok att läsa från pärm till pärm, men en att återkomma till gång på gång. Genuin, vacker och inspirerande. 

Så vad har odling med klimatkrisen att göra? Utöver att ge kraft att orka kämpa vidare - ganska mycket skulle jag vilja säga. I en annan trädgårdsbok; Rätt ur jorden av Bella Linde, nämns att en familj kan bli självförsörjande på grönsaker, frukt och bär om man odlar upp den yta man har i en helt vanlig villaträdgård. Självklart skulle det spara massor av transporter och minska behovet av det storskaliga jordbruket, med monokulturer och bekämpningsmedel, om många gjorde så. Det kan verka som oöverstigligt mycket jobb, men varje steg i den riktningen är bra. En gräsmatta är mer eller mindre en biologisk öken. Odlar du grönsaker kryddväxter, eller blommor där ökar den biologiska mångfalden och pollinerarna trivs mycket bättre. Även en balkonglåda gör skillnad! Då menar jag självklart odling utan bekämpningsmedel. 

Jag tänker också att det finns oerhört mycket symbolik i det här med fröer och odling. Att så ett frö är till exempel också ett uttryck för att väcka en tanke hos någon, som kan leda vidare till en större förändring. Jesus talade om det pyttelilla senapskornet som växer upp till ett stort träd. I själva verket beskrev han himmelriket så. Den nödvändiga omställning vi står inför måste växa till ett stort träd. Men vi kanske också behöver känna att varje frö faktiskt gör skillnad. På sistone har jag påmints om insikten att växter ofta har ett lika stort rotsystem som deras krona. Och sett det som en bild för att vi måste vara grundade i vårt engagemang. Också som en positiv bild för nedväxt som motpol till tillväxt. Odling är dessutom ett sätt att lära sig uppskatta maskarnas arbete, förstå betydelsen av regn och hur viktigt det är att få humlor och bin att känna sig hemma.


Kommentarer

  1. Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom allt började som ett skämt för vissa människor sa att det var omöjligt. Mitt namn är Bengt Mårtensson och jag är från Henån, Sverige men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en härlig fru. Något hemskt hände min familj, när jag förlorade mitt jobb och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjens behov. av henne och mina barn just nu. Jag lyckades i nio år, ingen fru kunde hjälpa mig att ta hand om barnen. jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon blockerar mig från att prata med henne, jag försöker prata med hennes vän och hennes familjemedlemmar men vet fortfarande att en kan hjälpa mig och jag har skickat in ansökan senare till så många företag men ändå gjorde de det ring inte mig förrän en trogen dag kom som jag aldrig kommer att glömma i mitt liv. när jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter för och han berättade om en fantastisk man som hjälpte honom att få ett bra jobb i coca cola company och han berättade för mig att han är en trollkasta men jag är en person som aldrig tror på stavcaster men jag bestämde mig för att prova honom och Drigbinovia instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa sju dagar av lunchen. Jag följer alla instruktioner och gör vad han bad mig att göra bra. Drigbinovia se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter Drigbonovia underbara arbete. Min fru ringde mig med ett okänt nummer och bad om ursäkt och hon berättade att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru återvänder hem. Och efter två dagar ringde ett företag som jag har skickat mitt uppskattningsbrev till, nu är jag chef för paragon -företag i USA. Jag råder dig om du har några problem skicka ett meddelande till det här e -postmeddelandet: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp honom på +12162022709 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Intervju med vandraren Senja Björk

Boktips: Fartrusiga av Björn Forsberg