Boktips: Fartrusiga av Björn Forsberg

Vi välkomnar vår första gästbloggare: Sofia Asthamn, Walk for Future:s alldeles egna bibliotekarie! Sofia kommer att återkomma med jämna mellanrum för att förse oss med spännande bok- och filmtips inom områdena klimat och hållbart liv.

Ett av pilgrimens sju nyckelord är långsamhet. Att välja att vandra till Glasgow är bland mycket annat en signal om att hög fart inte alltid är det viktigaste. Då kan ett passande boktips vara Fartrusiga av Björn Forsberg. 

Första tredjedelen i den boken är en kunnig och engagerande berättelse om hur vi levde före massmobilitetens tidevarv. Då, när det normala sättet att ta sig fram var till fots. Häst och vagn användes bara när det verkligen behövdes och fattigt folk hade inte råd med det alls. Livet levdes väldigt lokalt. En utflykt som den mellan Alingsås och Göteborg var ett stort äventyr som planerades länge och krävde övernattning. Att pendla var förstås omöjligt. 


Andra delen handlar om framväxten av det massmobila och fartrusiga samhället. Det börjar med ångbåten. Allra mest omvälvande var kanske järnvägen. Luftballonger, luftskepp, flygplan, bilar och till slut ut i rymden. Månlandning och Voyager 1 och 2. Det är denna berättelse vi lever i fortfarande. Vi är fortfarande fartrusiga och tar mycket av dessa snabba transportsätt för givna. Men författaren anar att farten inte längre ökar och ser framför allt att vi kommer att bli tvungna att hejda oss. Utan de billiga fossila bränslena kommer farten att sakta in. Ju mer vi bryr oss om hur det går för världen desto snabbare borde vi bromsa.

 

Tredje delen handlar dels om varför det inte kommer att vara möjligt att fortsätta så här och dels om hur alternativen skulle kunna se ut. Framtiden är i författarens ögon inte alls flygande bilar och höghastighetståg utan ett långsammare, mer närvarande liv där vi cyklar, promenerar och kanske använder velomobiler.


De här perspektiven önskar jag verkligen att fler tog del av. Vi behöver acceptera att det inte kommer att utvecklas teknik som gör det möjligt att ha så många bilar i drift som nu eller flyga som nu. Vi behöver acceptera att vi måste bromsa och backa. Då kan det också vara gott att inse att den fart vi rusar fram i nu inte alls är ett mänskligt behov. Att färdas så här är en parentes i vår historia. Det är ju faktiskt också ett geografiskt avgränsat fenomen. Det innebär att det finns alternativ. Man ska inte idyllisera hur det var förr och inte heller hur det är att vara fattig. Men med att färdas långsammare finns det många fördelar.

 

Ofta leder litteraturförteckningen i en bok jag läst och uppskattat vidare till andra böcker. En sådan i det här fallet var Slutkört av Lars Henriksson. Författaren har i många år arbetat på Volvo personvagnars monteringsfabrik i Torslanda. Men har själv aldrig haft egen bil och menar liksom Forsberg att antalet bilar drastiskt måste minska. Det ger ett mycket intressant perspektiv. En grundläggande idé hos honom är att bilindustrin borde ställas om till att konstruera t ex spårvagnar och bidra till kraftig utbyggnad av spårbunden kollektivtrafik. Den är lättare att göra energieffektiv än trafik på väg.


En oerhört bra film på temat är Bikes vs Cars av Fredrik Gertten. Den har periodvis funnits att se på svtplay, men nu får man istället betala en billig penning för att se den via vimeo. Filmen handlar både om gräsrotsrörelser i olika städer i världen för bättre cykelmöjligheter och om bilindustrins lobbying och hur den i många fall drivit fram stadsplanering för bilism. Något av det mest minnesvärda är en grupp gräsrötter i Sao Paulo som tar sig fram på cykel på vägar så trafikerade att det är förenat med livsfara. De kämpar för säkra cykelvägar och för att bilvägarna inte ska ta över ännu mer av staden. En delseger firas med en väldigt lekfull cykelparad. (Länk till filmen: https://www.bikes-vs-cars.com/purchase_the_film)


Sofia Asthamn 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intervju med vandraren Senja Björk

Odla för en bättre framtid!